Wanneer u de huisarts belt, krijgt u een van de praktijkassistenten aan de telefoon.

Zij vraagt u naar de reden dat u belt en stelt u een aantal vragen om uw hulpvraag precies duidelijk te krijgen; dat heet triage.
Om vast te kunnen stellen wat de aard en ernst is van een hulpverzoek is triage onvermijdelijk en kan van levensbelang zijn!

Triage zorgt er voor dat ondanks de toenemende drukte, de wachttijden zo kort mogelijk blijven.
Het gaat er om dat u als patiënt de juiste zorg krijgt, op het juiste moment (bijvoorbeeld bij spoed snel een afspraak of een spoedvisite), en bij de juiste hulpverlener.
Het is niet de bedoeling dat de praktijkassistent de diagnose gaat stellen.
Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen zal de praktijkassistent u een aantal vragen stellen en kan zij u een voorstel doen.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
□  De assistente geeft u een advies, dit advies wordt altijd nabesproken met de huisarts
□  De assistente vraagt de huisarts u terug te bellen
□  De assistente maakt een afspraak voor een consult bij de huisarts of een praktijkondersteuner
□  De assistente maakt een afspraak voor een visite

cyAls de afspraak geen haast heeft, zal de praktijkassistente u soms het voorstel doen later in de week te komen.
Als u meerdere dingen wilt bespreken zal de assistente een dubbele afspraak voor u maken.

Triage gebeurt op basis van zorgvuldig opgestelde protocollen.
Onze praktijkassistenten hebben hiervoor de noodzakelijk (aanvullende) cursussen gevolgd.
Uiteraard doen de praktijkassistenten alles in samenspraak en overleg met uw eigen huisarts.

Hoe kunt u meewerken aan een goede triage?
Voor een soepel verloop van het spreekuur – waarbij wachttijden tot het minimum beperkt zijn – is het van belang dat u bij het maken van een afspraak behalve de aard van uw vraag, ook duidelijk aangeeft of u voor één of voor meerdere vragen een afspraak met uw huisarts wilt, en of u denkt extra spreekuurtijd nodig te hebben.
Op die manier kan er een afspraak gemaakt worden op het juiste moment en wordt er voldoende tijd voor ingepland, waardoor lange wachttijden kunnen worden voorkomen.
U kunt HIER meer lezen.

Vaak wordt triage als "vervelend" ervaren.
Het is daarom goed om ook kennis te nemen van het onderstaande filmpje.

tfTelefonische bereikbaarheid
De assistente is van maandag tot en met vrijdag tusssen 09:00 en 17:00 uur telefonisch bereikbaar; 010 482 42 06
U luistert dan altijd heel het "bandje" af en kiest;
   1    voor spoedgevallen en echt
         alleen voor spoedgevallen
   2    herhaalrecepten
   3    voor de assistente
Let op!
Van 12:00 tot 14:00 uur (assistentenspreekuur) en van 16:00 tot 17:00 uur (andere werkzaamheden) neemt de assistente alleen voor spoedgevallen de telefoon op en echt alleen voor spoedgevallen.
Herhaalrecepten kunt u alleen aanvragen via de telefoon (keuze 2), MijnGezondheidNet of ons secure eMailadres (huisartsenpraktijkkeizerswaard@zorgmail.nl).
Geef altijd uw geboortedatum en naam op, de naam van het medicijn zoals dat op het etiket staat van de apotheek, hoeveelheid en "laten thuis bezorgen" of "zelf bij de apotheek ophalen" op.
Wanneer de praktijk gesloten is, kunt u voor herhaalrecepten direct bij uw apotheek terecht en hoeft u dus niet langs de waarnemend arts.

Assistentenspreekuur
Dagelijks tussen 12:00 en 13:00 uur op afspraak;
Bloeddruk meten
Oren uitspuiten
Urine onderzoek, urine moet opgevangen worden in een schoon urinepotje. Deze zijn verkrijgbaar bij drogist, apotheek en op de praktijk.
Injecties
Verbinden van wonden
Hechtingen verwijderen
Wratten aanstippen (plekje moet eerst door huisarts beoordeeld zijn)

Bloedafname
Op alleen op woensdag en vrijdag tussen 08:30 en 09:30 uur op de praktijk.

Bloedafname en aanleveren materiaal kan ook bij Star;
Star MDC Regiopost Palmentuin
Palmentuin 69
3078 KJ Rotterdam
Telefoon: 010 289 02 50
Van maandag tot en met vrijdag tussen 07:30 en 16:30 uur.
De “Prikprinses” is er op woensdag en vrijdag tussen 13:30 en 15:00 uur.
Bij Star kunt u ook terecht voor Functieonderzoeken;
Functieonderzoek, “Rust ECG”, inloop van maandag tot en met donderdag.
Overige functieonderzoeken gaan op afspraak.
(klik hier voor de website en de meest actuele gegevens)

Huisbezoek.
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken.
Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent.
De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt.
In de praktijk zijn de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling beter.
Het huisbezoek is nadrukkelijk niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen.
U kunt een visite aanvragen bij de assistente tussen 08.15 en 10.00 uur.